tips & stappenplan

voor een snelle en succesvolle verkoop van je huis

 

Het is zover, je gaat je huis verkopen! Omdat je elders je droomhuis hebt gevonden, je eruit bent gegroeid, of omdat je elders een nieuw avontuur begint. Wat de reden ook is, het liefst wil je je huis zo snel mogelijk kwijt en voor een goede prijs. Maar hoe pak je dat aan? Hoe val je op en kun je snel de juiste koper vinden? En wat moet ik eigenlijk allemaal doen voordat mijn huis in de verkoop komt? Deze en veel andere vragen komen veel voor onder huiseigenaren die besloten hebben hun woning te verkopen.

 

In dit stappenplan hoop ik antwoord te geven op al je vragen. En help ik je jouw huis aantrekkelijker te maken voor huizenkopers, zodat het sneller en voor de hoogst haalbare verkoopprijs wordt verkocht.

 

stap 1: voorbereiding

 

Aan het begin van het proces is het belangrijk een afweging te maken of je een makelaar in de arm neemt, en zo ja welke. Een makelaar is elke dag professioneel met de verkoop van vastgoed bezig is en beschikt over kennis van de huizenmarkt die veel voordelen kan opleveren bij de verkoop van je woning.

 

Een andere optie is om je huis zelf te verkopen. Online makelaars zoals makelaarsland.nl en zelfverkopen.nl zijn een goed alternatief voor wie wel zelf de touwtjes in handen wil houden, maar ook de zekerheid en het gemak van een NVM makelaar zoekt. Door zelf de verkoop te verrichten, behoudt je als verkoper de volledige controle en flexibiliteit over de verkoop van jouw huis. Je verzorgt zelf de presentatie en bezichtigingen en hebt dus ook zelf de verantwoordelijkheid over hoe jouw huis onder de aandacht wordt gebracht. Een groot voordeel is dat je op die manier al gauw duizenden euro’s kunt besparen.

stap 2: verkoopklaar

 

Of je nu kiest voor een makelaar of besluit je huis zelf te gaan verkopen: een goede voorbereiding is het halve werk. Voor een potentiële koper gaat het om de sfeer die het huis uitademt, de functionaliteit van de ruimtes, de indeling en het onderhoud. Pluspunten trekken de koper over de streep, terwijl minpunten juist afbreuk doen aan het enthousiasme. Zorg dus dat je jouw huis van zijn beste kant laat zien. Dat kopers zich er welkom en thuis in kunnen voelen. De kans is groot dat het je een hogere verkoopprijs gaat opleveren, dus het is de zeker moeite waard onderstaande stylingtips op te volgen. Zo maak je je huis is 6 stappen verkoopklaar:

huis fotografie presentatie

1. schoon en opgeknapt

 

Je huis schoonmaken spreekt voor zich, maar daar houden de voorbereidingen voordat je je huis te koop zet, niet op. Ontbrekende plintjes, losse deurknoppen, een lekkende kraan, kale trap of kapotte lampen: het valt jou misschien niet meer op, potentiële kopers wel. Zorg dat kleine klusjes zijn uitgevoerd.

 

2. een neutrale basis

 

Misschien is rood jouw favoriete kleur en heb je er daarom een hele wand mee geverfd. Heerlijk natuurlijk, om je eigen smaak te volgen. Maar op het
moment dat je je huis wilt verkopen, is het beter om terug te gaan naar de basis met neutrale kleuren en niet te veel dessins. De kans is namelijk klein dat het door jou zorgvuldig uitgekozen retro behang of de in jouw favoriete knalkleur geschilderde muur de kijkers van je huis ook zo zullen bekoren. Daarom het advies om de basis van je huis – de vloer, muren en gordijnen – zo neutraal mogelijk te maken. Kies voor effen wit, of een zachte, lichte kleur. Zo kunnen kijkers zich focussen op de mogelijkheden van het huis, zonder afgeleid te worden. En dromen over hoe het zou zijn wanneer zij in het huis zouden wonen.

3. creëer ruimte

 

Kopers willen zoveel mogelijk ruimte voor hun geld. Dus verlos je huis van alle ballast, zodat mensen de ruimte kunnen zien en ervaren. Maak vensterbanken leeg, doe kastdeuren dicht en zorg dat er niets op de grond slingert. Ook die felgekleurde kaarsen mogen even in de kast. Die staan vast weer heel mooi in jóuw nieuwe huis.

 

Heb je heel veel spullen die je eigenlijk nooit gebruikt (maar wel wil bewaren), dan kun je overwegen een opslagruimte te huren. Het zal je verbazen hoeveel extra ruimte je dan in jouw huis vrij maakt. Wil je een ruimte groter laten lijken? Vervang die grote salontafel dan bijvoorbeeld door een paar kleinere bijzettafeltjes.

 

4. lekker licht

 

Licht is een van de belangrijkste sfeerbepalers van een huis en bovendien erg belangrijk om mooie foto’s te kunnen maken. Laat zoveel mogelijk natuurlijk licht naar binnen komen. Doe de gordijnen en rolluiken open. Laat deuren naar de overloop open. Zeem de ramen.

5. persoonlijke spullen

 

Je zit er vast niet op te wachten als het portret van je kinderen uitgebreid op Funda staat. Haal opvallende foto’s dus (tijdelijk) weg. En dat geldt eigenlijk ook voor andere persoonlijke spullen. Denk aan tandenborstels bijvoorbeeld, shampooflessen, of een berg jassen in de gang. Dit staat rommelig op de foto’s en geeft mensen tijdens een bezichtiging geen prettig gevoel. Ze zien het namelijk als JOUW huis en kunnen zich minder goed verplaatsen in hoe het is als ZIJ er zouden wonen.

 

6. sfeer toevoegen

 

Je hoeft nu niet direct compleet nieuwe accessoires te gaan kopen of een appeltaart op tafel te zetten, maar het is wel belangrijk dat potentiële kopers zich welkom en thuis voelen in je huis. Een mooie bos bloemen of een bloesemtak in een vaas op tafel doet wonderen. De frisse uitstraling geeft een fijn gevoel. En denk eraan: niet te veel ‘frummeltjes’. Dat leidt alleen maar af. Less is more. Echt!

 

Is jouw huis een echte ‘opknapper’, is de inrichting wel heel erg uitgesproken, verouderd of staat het huis leeg? Dan kun je de hulp inroepen van een verkoopstylist die jouw huis met passende meubels en accessoires transformeert tot een super aantrekkelijk huis voor kopers.

stap 3: presentatie

 

Nu je huis verkoopklaar is, is het zaak de juiste koper te vinden en te verleiden. Dat betekent dat je je huis zo aantrekkelijk mogelijk in de markt moet zetten, vooral op internet. Kopers oriënteren zich tegenwoordig immers online. Ze checken het aanbod op Funda en worden daar met een overload aan informatie geconfronteerd. Veel mensen verdwalen in het aanbod, of klikken weg zodra een huis op het eerste gezicht niet aan hun smaak of eisen voldoet. De eerste indruk is dus heel bepalend.

 

Wist je dat kopers onbewust al in de eerste minuut beslissen of ze een huis leuk en geschikt vinden of niet? Puur op gevoel. Juist in een kopersmarkt zoals nu, kun je dus veel belangstelling opwekken door je woning zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Beeld is daarbij heel bepalend. Een visuele presentatie, waarin de kracht en de mogelijkheden van het huis goed naar voren komen, zorgt dat jouw huis eruit springt, waardoor het makkelijker en vaak ook voor een betere prijs wordt verkocht.

 

Als verkoper heb je maar één kans om een allesbepalende eerste indruk te maken. Deze presentatietips leren je hoe je jouw huis het beste in de markt zet en aantrekkelijker maakt voor belangstellenden.

vastgoedpresentatie

1. zorg voor professionele foto’s

 

Goede foto’s zijn misschien wel het belangrijkste wanneer je een huis gaat verkopen. Voor mensen die op zoek zijn naar hun droomhuis is dat tenslotte het eerste wat ze zien. De juiste belichting en compositie zorgen voor mooie, ruimtelijke foto’s. Gebruik een groothoeklens voor een ruimtelijk beeld, maar pas op voor vervorming.

 

2. benadruk de sterke punten

 

Klinkt logisch toch? Toch doen de meeste verkopers / makelaars dit nog niet of niet voldoende. Vraag jezelf af: Waarom zou iemand jouw huis kopen? Wat maak jouw huis uniek? De kracht van verkopen schuilt in het extra benadrukken van de voordelen van een product, in dit geval jouw huis. Ga bij jezelf eens na waarom jij destijds voor dit huis gekozen hebt. Wat waren voor jou de pluspunten? Laat de sterke punten van het huis niet alleen terugkomen in de aanbiedingstekst, maar laat dit ook zien in de woningfoto’s die je gebruikt.

3. maak een onvergetelijke indruk

 

Om te kunnen concurreren met vergelijkbare huizen, voldoen standaard foto’s en een saaie brochure al lang niet meer. Creativiteit, originaliteit en deelbaarheid vormen de basis voor de veeleisende koper, die in zijn zoektocht naar zijn (of haar) droomhuis met een overload aan informatie wordt geconfronteerd. Het is dus erg belangrijk om mensen in een oogopslag de volle potentie van het pand te laten zien èn beleven en ze zo een onvergetelijke eerste indruk te geven.

 

Kies de beste foto en open daarmee op Funda, schrijf een introductietekst die de nieuwsgierigheid van kopers opwekt en onderscheid je met een visuele brochure die de woning van zijn beste kant laat zien. Een professionele woningvideo kan potentiële kopers ook een goed (sfeer)beeld geven van jouw huis.

 

4. geef een uitgebreide omschrijving van de buurt of omgeving

 

Minstens zo belangrijk als het huis zelf: de buurt waarin je als nieuwe eigenaar gaat wonen. Voor jou heel vanzelfsprekend, maar een potentiële koper heeft vaak geen idee waar hij terecht komt als hij het huis koopt. Wat zijn de hotspots, waar doe je de dagelijkse boodschappen, is er een wekelijkse markt om de hoek? Geef ze een goede indruk van wat er allemaal te beleven is bij jou in de buurt.

5. make it worth sharing

 

Een aantrekkelijke presentatie alleen gaat je niet gauw het gewenste resultaat opleveren. Het is belangrijk om vervolgens alle kanalen te benutten om de doelgroep te bereiken. Waar voorheen mond-tot-mondreclame hielp bij het vinden van een koper voor een woning, kun je als verkoper nu sociale netwerken inzetten. Social media is een populair platform onder woningzoekers en bovendien een effectief middel om bezoekers naar Funda of iedere andere website te krijgen.

 

Het gebruik van social media wordt nog wel eens onderschat, maar je weet de verkoop naar een hoger niveau te brengen als je daar een doeltreffende indruk maakt.

Of je nu op twintig vierkante meter woont, of op duizend en of je van felle kleuren houdt, of juist meer minimalistisch bent: voor ieder huis is een koper te vinden. Maar je huis verkopen is niet altijd even makkelijk als het lijkt. Zeker niet in deze tijd. Ik hoop dat deze tips je hebben geïnspireerd zelf al een groot verschil te maken en goed voorbereid de markt op de gaan. Ik wens je veel succes bij de verkoop van je huis!

Claire van den Brekel

hulp nodig?

 

Heb je hulp nodig bij de presentatie van je woning? Van styling en interieurfotografie, tot complete woningpresentaties: Home Stories heeft alles in huis om jouw woning op een indrukwekkende manier in de markt te zetten, zowel online als offline, zodat je moeiteloos veel potentiële kopers trekt. En dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Klik hier voor de prijzen.

 

Bekijk een voorbeeld en ontdek hoe ik ervoor kan zorgen dat jouw huis eruit springt en daardoor sneller en voor de hoogst haalbare prijs worden verkocht.

laat maar zien